En ny e- post har landa i postkassa mi ....... Neste ukes kundeavis fra Coop Obs lyser i mot meg . Har ordnet meg med " abonnement " på den slik at jeg får mulighet til å se alle de gode tilbudene før papirutgava dumper ned i den ordentlige postkassa Mandag formiddag ;) Tenk hvilke muligheter vi har som er så heldige å ha et slikt forsprang ! Neste ukes gode tilbud lander rett i fanget på meg hver Søndag slik at jeg har god tid til å forberede de kommende dagenes innkjøp ....
Er det sånn det fungerer i praksis , mon tro ? Jeg er faktisk en av de mange som må skrive liste når jeg skal ut å handle .......ellers er det stor fare for at jeg kommer hjem med mange andre ting en det jeg egentlig hadde planer om å kjøpe . Merker at det er fryktelig lett å bli påvirka av disse såkalte gode tilbudene , det er lett å bli revet med ;) Utrykket " ta 3 for betal for 2 " har en slags psykologisk effekt , på samme måte som " kjøp nå , betal om 6 mnd " . En kan veldig lett bli forledet til å tro at dette er noe som en virkelig trenger , en ordentlig godbit som en ikke bør la gå fra seg ....
Mange ganger synes jeg likevel det kan være greit med disse 10 krones tilbudene . Jeg har selv til en hver tid et pent lite lager av feks suppeposer , sauser , pasta , ris, toalettpapir , ( godterier ...? ) som er varer jeg bruker av jevnlig . Da vet jeg at jeg har noe i bakhånd , og at jeg ikke må løpe på butikken hele tiden når det er noe som mangler i kjøkkenskapet . At det er en viss mulighet for at jeg har nettopp den spaghettisausen som jeg trenger akkurat nå i det lille lageret på vaskerommet ;)
Ved nærmere ettertanke er det vel nøyaktig dette reklame handler om , få oss forbrukere på kroken , få oss til å tro at vi ikke kan være denne varen foruten . Og innbille oss at vi sparer så mye penger på nettopp dette kjøpet ;) Det gikk akkurat opp for meg at selv om jeg liker å tro at jeg har full kontroll , og at alle mine innkjøp er godt planlagte og bevisste , så har nok også jeg slukt agnet ........ Reklamens makt har seiret igjen !
For mitt vedkommende handler det likevel om å opprette en slags balanse slik at jeg både kan dra nytte av gode tilbud og gjøre mine ukentlige innkjøp på en fornuftig måte . I dagens samfunn skal det godt gjøres å ikke la seg påvirke av all reklamen som blir tredd nedover hodet på oss gjennom tv, radio , internett , aviser osv .....
Jeg synes faktisk at det er litt koselig med reklame og flygeblad som dumper ned i postkassa hver dag , og det jeg ikke bryr meg om havner rett i blådunken . Alt handler om valg , det er jeg som må velge ut hva jeg vil bruke tid å penger på , og hva jeg kan dra nytte av . Klarer jeg å finne denne balansen vil innkjøpene gå som en lek og kanskje , bare kanskje ........ klarer jeg å spare litt penger også ! Forresten du.......... godt kjøp !
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar